
www-old.carseywolf.ucsb.edu

Carsey-Wolf Center at UC Santa
Barbara

By Michael Curtin
13-17 minutes

Since 2004, television has spread quickly in Afghanistan, so that
today more than 75 television stations are transmitting from
major cities, such as Kabul, Herat, Kandahar, and Mazar-
e-Sharif. Satellite services are also becoming popular in rural
areas that cannot be reached by terrestrial signals. Besides
commercial and government channels, some services are run
by religious and ethnic groups, some are supported by Iranian
and Pakistani interests, and some are funded by warlords that
use the airwaves to promote their political interests and extol
their military exploits. Yet most popular of all are the commercial
channels that generate a surprising amount of local
programming that has fostered Afghan pride as well as ongoing
debate about a range of social issues. In a country that is
renowned for political corruption and foreign interference,
commercial television is the most vibrant public face of modern
Afghanistan.

Here are five reasons why Afghanistan is a place to watch:

1. Local Broadcasting is one of Afghanistan's biggest success

Commercial TV Brings Cultural Change 
to Afghanistan



stories.

2. Daily viewing has become the norm in most Afghan
households.

3. Commercial TV is innovative and popular.

4. Commercial TV has stimulated debates about governance,
human rights, and gender equity. 

5. Local Broadcasting is succeeding despite global geopolitical
pressures.

1. Local Broadcasting is one of Afghanistan's biggest
success stories.

Radio began during the 1920s and television arrived in the
1970s, but only a small percentage of the population had access
to either medium. After the Soviet invasion in 1979, the
occupying regime employed broadcasting for propaganda
purposes, making transistor radios and cheap batteries widely
available. As a result, radio ownership spread quickly, but
despite Soviet efforts, the Dari and Pashto services of the BBC
became the most trusted and popular sources of radio news and
entertainment during the occupation era. Following the Soviet
withdrawal, the Taliban took charge in 1996 and again
broadcasting became a tool of the ruling regime. Radio content
was closely monitored, and television and music were strictly
forbidden.  Accordingly, radio services from sources outside the
country continued to be more popular than those from within.[i]

The fall of the Taliban in 2001 then ushered in an era of
liberalization that dramatically expanded the number of services.



The new government revitalized Radio Afghanistan as a
national public service broadcaster and dozens of community
stations took to the airwaves as well. Both government and
community radio were seeded by overseas donors seeking to
support services that would deliver timely information about
development, governance, and security issues. Commercial
radio also entered the scene in 2002 and quickly achieved a
leadership position among urban listeners by providing a mix of
news, talk, and popular music. The most successful commercial
operator, run by the Moby Group, then launched a television
service in 2004, which was soon followed by a raft of
competitors. Today, advertising sales inject roughly $50 million
per year into the TV economy. With the Moby Group earning
almost half that total, many stations must rely on government
and NGO support, while others depend on patronage from
religious or political factions.

2. Daily viewing has become the norm in most Afghan
households.

Over half of Afghanistan’s 30 million people watch television on
a regular basis. Television is extraordinarily popular in cities
where electricity is widely available, but only 23% of the
population is urban. Most Afghans live in the countryside where
more than 80% of homes lack access to an electrical grid and
therefore must rely on generators and batteries to power their
radio and TV receivers. The audience is also ethnically diverse
with 42% of the population identifying as Pashtun, 27% as Tajik,
9% as Hazara, and 9% as Uzbek. Although Pashtuns are the
largest group, the Dari language (a version of Persian) is most



widely spoken in public life because it is the first language of
Tajiks, a group that has historically played a leading role in
commerce, industry, and government. Accordingly, Dari is the
lingua franca of television, but some stations offer a mix of
programming that includes Pashto and Uzbek, while others
specialize in one of the three. Television has overcome cultural
and linguistic differences in part because it offers attractive
audio-visual content to a country with a literacy rate of 28%.
Television is therefore far more accessible than newspapers,
magazines, or the Internet. Radio is similarly accessible, but in
areas where both media are available, television increasingly
enjoys a decided edge, especially during family viewing hours in
the evening. Audience research suggests that although Afghan
viewers are quick to acknowledge the importance of news,
public affairs, and religious programming, entertainment shows
draw the biggest and most diverse audiences.

3. Commercial TV is innovative and popular.

The most popular television service in Afghanistan is Tolo
TV (“Sunrise”), which is based in Kabul and owned by the Moby
Group, headed by Saad Mohseni and his three siblings.
Although locally owned and operated, it has at times tapped
support from USAID, News Corporation, and former MTV chief,
Tom Freston. Tolo attracts over 40% of the audience throughout
the day. It self-consciously targets urban viewers—who are
considered most attractive to advertisers—and skews its
programming towards younger audiences (ages 12 to 25), who
comprise an estimated 70% of the country’s total population.
Tolo and its Pashtun-language sister service, Lemar TV,



generate more than $23 million per year in advertising. The
biggest advertisers are banks and cell phone companies,
followed by consumer goods distributors. Advertising revenue
helps insulate Tolo from powerful patrons and government
officials, but in turn it requires programmers to focus relentlessly
on audience tastes and preferences. Some accuse the Moby
Group of pandering to audiences with foreign programs,
formats, and values. Initially, Tolo attracted large audiences by
telecasting imported dramas. Especially popular were Indian
soap operas, which showcased modern lifestyles in the context
of multigenerational family sagas (e.g., Because the Mother-in-
Law Was once the Daughter-in-Law). Although controversial,
the shows were extraordinarily popular, which meant that
competitors soon began importing (or pirating) foreign programs
as well. In order to maintain its lead with audiences, Tolo began
to distinguish itself by developing a robust production studio that
currently produces over 15 hours of local content per day.
Although it still imports dramas from India, Turkey, and other
parts of Asia, Tolo now fills much of its schedule with local
productions in all genres, from news and talk shows to family
dramas and police procedurals. Many shows are adapted from
television formats that circulate globally, but each has distinctive
elements that make them more popular than most imported
shows.

4. Commercial TV has stimulated debates about
governance, human rights, and gender equity. 

Tolo TV is the leading television news service in Afghanistan
and its nightly 630 Report is renowned for keeping an eye on



government performance, thereby inspiring debates about
everything from corruption to censorship to social mores. Tolo is
also renowned foropening doors to female talent in both news
and entertainment. In 2005, Tolo premiered,Afghan Star, a local
adaptation of the Pop Idol singing competition, and it quickly
rocketed to the top of the ratings, drawing two thirds of the
evening television audience. Like its counterparts in China and
the Mideast, the program became a pretext for viewers to
support ethnic or regional favorites via text messaging. It also
incited passionate debates about the appearance and
comportment of female contestants. Young women literally
risked their lives to claim a public voice on the airwaves and
their performances continue to spur lively discussion about
changing gender roles. Gender and generational topics also
circled around The Secrets of This House, a weekly family
drama launched in 2007 and directed by Roya Sadaat, one of
Afghanistan’s first female filmmakers. The story focuses on
an intra-familial struggle over a house in Kabul that was
relinquished by the original owners when they fled the country
during the turmoil of the Soviet occupation. After returning to
Afghanistan, the owners try to reclaim the house from their
cousins who sustained it in their absence. They of course resist
and the struggles among the family elders are contrasted with a
blooming love affair between children of the opposing sides. The
story is an allegorical account of the connections and tensions
between various groups and generations of Afghan society, both
at home and abroad.

Many of Tolo’s popular shows have an explicitly political edge.



For example, the station stepped into the breech when
backroom deals and dirty politics undermined the 2009
Presidential election, giving Hamid Karzai and his cronies an
insurmountable edge during the campaign. Consequently, Tolo
mounted its own mock election by launching a reality show
called The Candidate where contestants pursued SMS votes for
their policy positions on important issues confronting
Afghanistan. The program forbid campaign appeals based on
personality, connections, or ethnic identity, pressing contestants
to deliver what the political system had failed to produce: an
issues-based debate about the future of the country. The show
proved enormously successful. In a satiric vein, Tolo’s sketch
comedy show, Danger Bell, also keeps a close eye on Afghan
politics, regularly attracting accolades, criticism, and even
threats from outraged officials and viewers. Most recently, Tolo
launched The Ministry (an adaptation of BBC’s The Office), a
mockumentary that follows the misadventures of an overbearing
minister of garbage and his incompetent staff in mythical
Hechland (“Nothing Land”), where corruption and nepotism are
pervasive elements of everyday governance.

Niqab, or The Mask
Other stations that have achieved substantial commercial success
are Ariana TV—owned by the CEO of a major cell phone company—
and 1TV, which launched in 2010 and quickly established some of its
shows as top competitors, especially with young audiences. Most
controversial is Niqab, “The Mask,” a talk show that features masked
victims of spousal abuse recounting their experiences on camera to a
studio audience. Like Tolo, 1TV has generated both audience
enthusiasm and passionate criticism, including threats of violence.
Interestingly, competition in the television marketplace seems to be



engendering relentless experimentation with the boundaries of
acceptable discourse in Afghan society. As stations struggle to attract
attention, they must invest in innovative and often controversial
programming.
5. Local Broadcasting is succeeding despite global
geopolitical pressures.

National and local broadcasting has expanded rapidly since the
fall of the Taliban, but much of the growth has been shaped by
forces from afar. Led by the U.S., various NATO allies and
NGOs began funding Afghan radio stations in 2002. They saw
radio as an important outlet for information about security issues
and development projects. Television was jumpstarted in 2004
by a USAID grant to the Moby Group for transmission towers
and equipment. Such initiatives are part of a longer history of
media development projects supported by wealthy countries
with strategic interests in the Global South. 

During the 1950s, U.S. foreign policy makers first began to use
mass media for development projects in poor countries,
especially those considered vulnerable to popular unrest and
Communist subversion. In 1958, Daniel Lerner, the author of
The Passing of Traditional Society: Modernizing the Middle
East, argued that media could help to alter the perspectives of
populations that were steeped in local culture and tradition by
providing them with information about new technologies and
social opportunities. Media could also broaden perspectives,
making audiences feel connected to others outside their village
or clan, thereby helping them to assume new roles as national
citizens and modern workers. Media were considered essential
to the nation building process and therefore became



fundamental components of development initiatives throughout
the 1960s and 70s, most of them designed by university
researchers and development officials. Numerous criticisms
arose in the 1970s, however, and a shift in political tides led to
the demise of development assistance, as the Reagan
administration began to promote structural adjustment and
private enterprise rather than nation building and social uplift.
Nevertheless development communication campaigns
supporting health and agriculture projects continued to operate,
often with the support of local governments, non-profits, and
NGO partners, such as the World Bank.

Moreover, the U.S. government continued to support another
area that was pioneered by Lerner known as Psychological
Operations (PSYOPs), now known as Information Operations. A
division of the Department of Defense, IO seeks to influence the
flow of information in conflict zones, aiming to achieve military
objectives, undermine enemy operations, and enhance security.
It has been seen as a crucial component of the media
landscape in Afghanistan, with operations deployed via radio,
television, print, online, and mobile media.

After the U.S. invasion of Iraq in 2003, American policymakers
turned their attention again to technologies of nation building.
Using both development and IO approaches, the NATO allies
pumped tens of millions of dollars into media campaigns
targeting Iraq and Afghanistan. The media landscape in
Afghanistan today is therefore a mix of services that reflect a
range of influences and agendas, many of them tied to the
geopolitical interests of foreign countries, NGOs, and



transnational corporations. Yet within this complex field of
foreign interests local talent and entrepreneurs have carved out
a media system that is surprisingly innovative, diverse, and
controversial.


